جستجوگر آنها لينك‌هاي پشتيباني سايت‌ها را بررسي مي‌كرد و بر همان مبنا ميزان اهميت آنها را در نتايج جستجو تعيين مي‌كرد. البته در همان زمان يك سايت كوچك ديگر هم با روشي مشابه كار مي‌كرد. سايتي با نام RankDex.

موتور جستجوگر آنها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده مي‌شد. اين دو دوست و همكار در 14 سپتامبر سال 1977 دامنه google.com را ثبت كردند.

آنها در هفتم سپتامبر سال 1998 كمپاني گوگل را ثبت كردند. سرمايه اوليه شركت آنها به يك ميليون دلار مي‌رسيد.

در ماه مارس سال 1999 كمپاني‌ كه دفترش در گاراژ يكي از دوستان در "منلو پارك" بود، به دفتري در خيابان 165 دانشگاه در "پالو آلتو" منتقل شد. در همان سال 1999 با بالا گرفتن كار كمپاني، شركت به ساختمان كنوني گوگل منتقل شد.

اين ساختمان مجموعه‌اي از چند ساختمان است كه امروزه با نام Googleplex شناخته مي‌شود. اين نام خود بازي با كلمات است. Googolplex نامي‌است كه به عدد 10 به توان 10 به توان 100 داده‌اند. در عين حال به دو كلمه google و complex هم مي‌تواند اشاره كند.

افزايش تعدا كاربران اينترنتي سود زيادي را عايد گوگل كرد. كاربران جذب طراحي ساده، بدون پيچيدگي و تميز آن شدند. البته طراحي سايت، كپي از يك موتور جستجوگر ديگر با نام Altavista بود اما به همراه روش منحصربفرد گوگل در جست‌و‌جو.

در سال 2000 ميلادي گوگل فروش تبليغات همراه كلمات كليدي را آغاز كرد. در اين روش، گوگل به ازاي هر كليكي كه روي سايت مي‌شود، 0.05 دلار مي‌گيرد. البته اين ميزان بسته به كلمه كليدي افزايش مي‌يابد.

نكته مهم در اين تبليغات اين است كه به صورت متن هستند زيرا گوگل نمي‌خواست به طراحي ساده و بي‌شيله پيله سايت آسيبي وارد شود. همچنين اين كار سرعت بارگذاري سايت را هم كم نمي‌كند.

با گسترش تعداد كاربراني كه از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده مي‌كردند، رقابت گوگل هم با كمپاني‌هاي جريان اصلي كامپيوتر آغاز شد. نمونه اين رقابت‌ها رقابت گوگل با شركت مايكروسافت است.

كم‌كم گوگل گستره فعاليت‌هايش را به دنياي خارج از اينترنت و به دنياي راديو و مطبوعات كاغذي هم كشاند. در 17 ژانويه سال 2006، كمپاني گوگل اعلام كرد كه يك شركت تبليغات راديويي را با نام dMarc خريداري كرده‌است. شركتي كه سيستم خودكاري براي آگهي دادن در راديو طراحي كرده است.

گوگل همچنين فروش تبليغات به روزنامه‌ها و مجلات را هم تجربه كرد. نخستين تجربه اين چنيني گوگل در روزنامه شيكاگو سان تريبيون بود كه فضاهايي را كه براي تبليغات در نظر گرفته شده بود اما تبليغي براي آن نيامده بود؛ پر مي‌كرد.

رفاه در شركت گوگل

اين روزها كار كردن در كمپاني گوگل به شغلي رويايي تبديل شده است. داستان‌هايي كه از كيفيت خدمات ارائه شده به كارمندان در اين شركت گفته مي‌شود، سبب شده سالانه تعداد زيادي از افراد در سراسر دنيا روياي كار كردن براي اين شركت را در سر بپرورانند.

حقوق كاركنان گوگل پايين است. حقوق متوسط يك مدير شبكه در اين شركت 33 تا 40 هزار دلار در سال است كه نسبت به حقوق‌هاي مشابه پايين محسوب مي‌شود. اما آنچه منبع درآمد اصلي كاركنان گوگل محسوب مي‌شود، سهام گوگل است.

ارزش سهام گوگل بالاست و در اين سال‌ها هم رشد زيادي داشته است. در سال 2004 بنيانگذاران گوگل، سرگي برين و لري پيج اعلام كردند كه حقوق سالانه آنها از شركت يك دلار خواهد بود. «اريك اشميت»، مدير شركت نيز چنين حقوقي را درخواست كرد.

در سال 2005 مجله فوربس اعلام كرد سرگي برين با 14.1 ميليارد دلار و لري پيج با 14 ميليارد دلار دوازدهمين و سيزدهمين افراد پولدار در آمريكا هستند.